Ondernemen: innoveren of 'na-apen'

35 keer gelezen

Ondernemen en vernieuwen betekent soms ook imiteren... Imiteren kan voor uw bedrijf innoverend zijn natuurlijk. Men zegt weleens: 'goed gestolen is beter dan slecht verzonnen'. Maar als ondernemer moet u zich regelmatig afvragen of innovatie een kwaliteit is van uw bedrijf, of dat u hierop tekort schiet.

Imiteren als alternatief voor innovatie?

Imiteren als alternatief voor innovatie? Er zijn genoeg bedrijven die hiervoor kiezen. Neem bijvoorbeeld de opkomst van FinTech: die brengt aardverschuivingen teweeg in de financiële sector. FinTech bedrijfjes groeien snel en schieten overal in de wereld als paddestoelen de grond uit. Dit is mogelijk, omdat grote logge banken als conservatieve instituten achterblijven in hun creativiteit en flexibiliteit in de nieuwe economie. De banken weten inmiddels: hier kunnen wij niet in achterblijven! Zij kopen nu FinTech bedrijven op en starten ze zelf ook op.

Wat is hier mis mee? Op het eerste gezicht niets! Banken kunnen nu niet anders dan meegaan in de nieuwe ontwikkelingen en FinTech helpt ze daarbij. Bestaat er nog wel een toekomst voor banken? Dat zeker, maar niet in de vorm die ze gewend zijn. Gelukkig maar, want inmiddels kan je als klant het gevoel hebben dat het niet uitmaakt of je een paar centen of miljoenen op zak hebt. Het lijkt wel of je dankbaar moet zijn dat je klant mag zijn en dat is natuurlijk niet van deze tijd of van welke tijd dan ook! Andere vormen van krediet, betaalmanieren en service zijn er al. Banken zijn zo langzameraan tot een massagoed geworden, een commodity: ze zijn hun toekomst niet meer zeker, als ze er niet in slagen de innovaties uit FinTech te gebruiken.

Overvloedig na-aap gedrag, bedoeld om vernieuwing te creëren - al is deze dan van tijdelijke aard - leidt natuurlijk weer tot uniformering. Wat uniek en vernieuwend was, wordt dan weer gewoon. De tendens van imiteren bestaat al lang. In marketing wordt gesproken van "me too" produkten.

Als je trendsetter bent met een service of product, zal je door na-aap gedrag van andere ondernemers je monopolie kwijtraken: anderen willen namelijk ook een deel van de taart. Dat gebeurt altijd en overal. Een goede trendsetter zijn, heeft vele voordelen. Maar in de voorhoede is het ook zwaar, net zoals een wielrennende koploper een peloton trekt.

Wil je continu trendsetter zijn, dan moet je steeds opnieuw met vernieuwende diensten en producten blijven komen. Dat is makkelijker gezegd dat gedaan, maar als het je lukt en het bruist van creatieve energie, dan werkt dat heel stimulerend voor een bedrijf. Authenticiteit is ook voor een merk waardig.

Zoals altijd, ondernemer, begint het bij uzelf. Hoe innovatief bent en denkt u zelf en hoe innovatief zijn uw medewerkers? Hoe is de mix tussen vernieuwen en imiteren? Wat voor werk is er aan uw winkel op dat terrein? Hoe creatief is uw bedrijf? Hoe stimuleert u dat?

Daarover, en over andere zaken die u als ondernemer bezighouden, wil ik graag met u sparren en van gedachten wisselen. Neem contact op: 024 397 8892

Alle blogs van Willem

Willem van Esch, coach Rotterdam en internationaal, is een ervaren internationale ondernemer en is trusted advisor voor ondernemers wereldwijd.

Alle blogs: kiezen op onderwerp 

Ondernemers